Idén is lehetőség nyílt a székesfehérváriak számára a Kortárs Művészeti Fesztivál rendezvénysorozatán részt venni, immár a 21.-en, amelynek egyik nyitó programjaként szerepelt a Művészeti Vásár bemutatása is. A vásár megszervezésére és lebonyolítására Körei Sándor szobrászművészt kérték fel, aki a Fehérvárhoz közeli Móron nőtt fel, azonban Budapesten tanult, és alkot. Vele készített interjúm során ismerkedtem meg én is a vásár hátterével, a munkafolyamattal és még sok érdekességgel.
Innen is köszönöm a beszélgetést!
Honnan jött az ötlet a vásár megszervezésére?
Az első székesfehérvári Kortárs Művészeti Vásár, a Kortás Művészeti Fesztivál szervezőinek ötlete volt. Korábban is dolgoztunk már együtt, nagyjából egy évvel ezelőtt kerestek meg, hogy szeretnék népszerűsíteni a kortárs művészetet és segítsek nekik tehetséges, fiatal, feltörekvő alkotókkal kapcsolatba kerülni, akik szívesen rendeznének önálló tárlatot a székesfehérvári Kulturális Központban. Ennek köszönhetően valósulhatott meg télen az első önálló kiállításom is.
Hogyan fogadtad a felkérést?
Jelenleg Budapesten élek és is alkotok, aktív résztvevője vagyok a képzőművészeti életnek. Látom azt, hogy az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak az ehhez hasonló vásárok, úgy az alkotók, mint a közönség körében, ezért izgalmas vállalásnak találtam egy hasonló esemény megvalósítását Fehérváron.
A szervezés során milyen szempontokat vettél figyelembe, amikor kiválasztottad, hogy mely alkotók műveit láthassuk?
A szervezésben teljesen szabad kezet kaptam, szabadon választhattam. A szempontok a következők voltak: fiatal, 35 év alatti feltörekvő képzőművész alkosson bármilyen médiumban, legyen szobrász, festő, grafikus vagy fotós. Maximum két műtárggyal vegyen részt, amely tárgyanként legfeljebb 150.000 Ft értékben vásárolható meg. Az általam megkeresett és kiválasztott alkotók egytől egyig meghatározó szereplői a jelenlegi kortárs képzőművészeti életnek. Számtalan díj tulajdonosai; Derkovits Gyula-ösztöndíjasok, Decode díjasok, Mazsaroff-díjasok, Barcsay-díjasok és még sorolhatnám. Összesen végül 40 alkotó, közel 100 alkotása gyűlt össze.
Ha jól tudom, külön figyelmet fordítottál arra, hogy milyen módon és sorrendben installáld a műtárgyakat. Mire figyeltél?
Biztos voltam benne, hogy hasonlóan sűrű rendezésre lesz szükség, mint azt már korábban tapasztaltam más vásárokon, például a Godot Art Fair-en, vagy a Resident Art Fair-en. Másként nehéz is lenne egy ekkora teremben ennyi munkát bemutatni – tette hozzá. Ami miatt ez a rendezési mód egyben nehéz és izgalmas, az az, hogy egyesével, minden alkotásnak meg kell találni a saját helyét. Képről-képre haladtam hangulatokat, színeket, méreteket, formátumokat keresgélve. Lassan, lépésenként állt össze, de úgy gondolom, hogy egy nagyon egységes kiállítás született.
Aki esetleg lemaradt a vásárról, hogyan tekintheti meg mégis ezeket a tárgyakat?
Készítettem egy könnyen átlátható weboldalt, ahol a potenciális vásárlóközönség fel tudja venni a kapcsolatot közvetlenül a művésszel vagy velem. Ez az oldal a mai napig elérhető, így továbbra is megtekinthetőek a kiállított alkotások. (kortarsmuveszetivasar.com)
Hogyan értékelnéd a végeredményt?
Összességében egy izgalmas kísérlet volt ez a vásár. Nagyon hálás vagyok az alkotóknak akik részt vettek, gördülékeny volt a közös munka. Köszönöm Marina Eszternek is, a Szépművészeti Múzeum művészettörténészének, aki elfogadta a felkérésemet és így méltó megnyitóval indulhatott a vásár. Örömet okoz a rengeteg pozitív visszajelzés is, ami erőt ad ahhoz, hogy a jövőben megrendezhessük a második Kortárs Művészeti Vásárt is.
Örültem, hogy részt vehettem a pogramon. Élveztem a vásáron kiállított képeket, hogy kicsit közelebb kerültem a jelenlegi kortárs képzőművészeti alkotókhoz és akotásaikhoz. Mindenkinek ajánlom a kiállítást, amíg teheti látogasson el a művházba, vagy a weboldalra, és reménykedjünk abban, amit Sándor mondott: jövőre is lesz Kortárs Művészeti Vásár.
Gimesi Levente 11. A