Sok feladat, sok stressz, de azért szép élményei is vannak egy kihívásokkal teli 11. évfolyam hétköznapjainak.
Személy szerint már nagyon vártam a 11. évfolyamot, mert tudtam, hogy végre ezt az évet a szépen felújított iskolánkban kezdhetjük meg, ami valljuk be lényegesen jobb légkört biztosít a tanuláshoz, mint az ideiglenesen használt iskola, ami nem tudta maradéktalanul komfortossá tenni a gimnazista mindennapokat.
Bár tudtam, hogy olyan mozgalmas és sűrű év elé nézek, ami tanulmányaim során még sohasem volt, de a közérzetemet a felújított iskola mindenképpen javította.
A 11. évfolyamban az amúgy sem kevés tanulás, dolgozat, felelés és az ezzel járó stressz mellett, olyan kihívásokkal kellett megküzdenem az első félévben, mint a 11. és 12. évi angol osztályozó vizsgák, majd az ezt követő angol középszintű érettségi. Már ez is épp elég lenne, de akkor még ott voltak a második félévben az emelt szintű angol és a középszintű földrajz érettségik írásbeli és szóbeli részei. A tanulós hétköznapok alatt bevallom, hogy néha féltem attól, hogy mindenben helyt tudok-e állni és az eredményeim megfelelőek lesznek-e. Ez sok stresszel járt, amellett, hogy rendkívül el is fáradtam ezek alatt a plusz terhek alatt.
Gondolom a másokat is nyomasztó teendők és feladatok miatt sok volt az osztályon belüli ellentét és néha még a legegyszerűbb témákat sem lehetett fokozott érzelmek nélkül megbeszélni, mint például a majdani királyválasztás tematikája. Nehéz volt döntést hozni úgy az osztályt érintő kérdésekben, hogy néhányan ne sértődjenek meg, vagy ne haragudjanak a másikra, ami azért is rossz, mert ebben az évben mindenkinek szüksége lett volna a nyugodt légkörre.
Történtek természetesen jó dolgok is. Nagyon élveztem a szalagavató táncpróbáit, amit már májusban elkezdtünk és nagy örömmel mentem el kiválasztani a szalagavatóra a ruhámat.
Beiratkoztam autóvezetői tanfolyamra is. Bár az elméleti részére sokat kellett készülni és ez is elvett a kevés szabadidőmből, de végül is sikerült és már vezetek, amit imádok és az oktatóm szerint jól is megy.
Visszatekintve erre az évre úgy gondolom, hogy a 11. évfolyam a gimnáziumi évek egyik legmeghatározóbb időszaka, amely számos kihívást tartogat a diákok számára. Ez az az év, amikor a tanulók először szembesülnek komolyan a jövőbeli pályaválasztás kérdésével, miközben egyre növekvő nyomást éreznek a tanulmányi elvárások és az érettségi közelsége miatt.
A gimnázium utolsó előtti évében a diákok gyakran intenzívebbé váló érzelmi kihívásokkal is szembesülnek. Az iskolai és családi elvárások, a baráti kapcsolatok fenntartása, valamint a felnőtté válás kapujában álló bizonytalanságok mind hozzájárulhatnak a stressz és a szorongás érzéséhez. Ugyanakkor ebben az időszakban alakulnak ki azok a személyes értékek és célok, amelyek meghatározhatják a jövőbeli életútunkat.
Németh Klaudia