Ahhoz, hogy ma a felénk áradó információözönből ki tudjuk hámozni az igazságot, résen kell lennünk. Ezért tanulunk már 9. osztályban a manipulációról, ezért elemzünk órán reklámokat, hogy világos legyen hatásmechanizmusuk. Gertsmár Léna 9. E osztályos tanuló kiváló elemzését ajánljuk figyelmükbe.
Az elemzett reklám megnézhető:
„A reklám a hírcsere egy formája, rendszerint egy bizonyos termék vagy szolgáltatás megvételére, illetve igénybevételére ösztönöz, esetleg egy egész márka, cég, terület vagy pusztán csak egy cél javára szóló hírverés.”
Milyen a jó reklám? A jó reklám figyelemfelkeltő, az érzelmekre hat. Ismeri a vevők vágyait, problémáit, igényeit és ezekre mind megoldást kínál. A jó reklám gyakori beszédtéma, még akkor is, ha rossz. A lényeg, hogy beszéljenek róla. A T-Home „Apa kezdődik” vagy Fluimucil Ábele „De miért?” reklámjával mindenkit idegesített – ezzel a reklámszakemberek elérték céljukat: valamennyien erről beszéltek.

Elemzésünk tárgy a kb. másfél perces Erste Bank reklámja egy kedves történetet mesél el a barátságról. Az emberek többségének a bank a hitelt, az ügyintézést és a sok papírmunkát jelenti. A legtöbbnek negatív vagy semleges élménye van a bankokkal kapcsolatosan. Egy CSOK- vagy diákhitel reklámnál szerepelhetnek semleges vagy ismert emberek, de karácsonyi érzetet nem tudnak visszaadni. Nem lett volna annyira hiteles a reklám, ha egy ismert emberrel készítették volna, mert az emberek nem hitték volna el, hogy például egy focistának vagy celebnek szüksége lenne pénzre. Ezt próbálta megoldani a reklám úgy, hogy emberek helyett kedves erdei kisállatokat ,,szerepeltet”.

A nyitókép megjelenésekor megszólal Alee Kinder – Rain to snow című dala. Az őszi erdei iskola képét látjuk – erdei állatokat, akik semleges földszínűek. A barna, zöld, narancs, bordó színek meleg érzetet adnak, ez jól megmutatkozik a reklám elején. Amikor kezdődik a tanév, szinte érezzük a nap meleg sugarát, az avar illatát, halljuk a falevelek hullását.
Süni belép a tanterembe, nyitott a barátságra. Utolsóként érkezik, így már csak hátul van szabad hely. Köszön a többieknek, próbál hátramenni, de tüskéivel mindent lever. Egyedül a mókus mosolyog rá és köszön vissza neki. Itt süni kicsit szomorú. (Zene: Mindenki, csak te nem – Everyone but you)
Ugyanez a helyzet a buszon – elöl nincs hely, a vaddisznó mellett lenne, de ő kerülve a szemkontaktust, a szabad helyre teszi a táskáját, így a süni ismét leghátulra kerül. Itt is a mókus néz vissza rá együttérzően.

Következő kép: A többiek hívják játszani, nyuszi dobja neki a labdát, ami ráesik a fejére. A labdát kilyukasztja süni tüskéje, a többiek csalódottan néznek rá.
Újabb lehetőség a közös játékra – hintázáskor meglök mindenkit hátulról a malac, kivéve sünit, mert nem tudja megfogni/meglökni a hátát.
A sok sikertelen közös játék ellenére a buszon maga mellé hívja a mókus, süni óvatosan le is ül, vigyáz társára, de egy véletlen fékezés miatt megszúrja, mindketten szomorúak. Süni megint csalódott, nem akar fájdalmat okozni a barátjának, inkább elül. Újra egyedül marad. (Zene: Kitartás, csak így tovább – Hold on, keep on)
A reklám átvált őszből télbe. Süni egyedül ül az ablaknál – valószínű a hónapok alatt a sok csalódás arra kényszerítette, hogy akkor nem bánt senkit, ha nem is megy a közelükbe. (Zene: Még akkor is, ha az út nagyon hosszúnak tűnik – Even when the road seems very long)
A következő képben elöl a mókus és a róka a tanteremben „fénylik”, a süni a háttérben sötétben ül. Ez azt jelképezheti, hogy süni már feladta a reményt, de barátainak újabb ötlete támadt.
Ránéznek a sötétben gubbasztó sünire és mindenki kimegy a tanteremből. A mókus bizakodva néz rá, de süni ismét elszomorodik, lesüti a szemét, behúzza fülecskéit, próbál minél kisebbnek tűnni. Azt gondolja, társai magára hagyták, ezért kimegy az iskolából. (Zene: Nyisd ki a szemed – Open your eyes)
Barátai kint várják, egy nagy kék dobozt adnak át neki, ami piros szalaggal van átkötve. A háttérben az erdő is inkább kékes, mint fekete. Az erdei állatok semleges színei mellett jó kivehető a középpontban található kék-piros doboz, ami az Erste bank színvilágát/logóját jeleníti meg. (Zene: Van egy dolog, amit tudnod kell – There’s one thing you should know)
Süni izgatottan bontja ki a csomagot, míg a többiek körbeveszik, de nem talál semmit a fehér habszivacsokon kívül. Mókus benyúl a dobozba és kivesz egyet a sok közül, majd a süni tüskéjére szúrja. Ezután a többi állat is ráhelyezi a tüskékre a védőszivacsot. Süni azt hitte, nem kap semmit, és egy embernek is ezt jelentené a sok szivacs. De a mókus bizakodó tekintete és a dalszöveg arra utal, hogy amiről azt hisszük, hogy nincs, az itt van, csak észre kell venni. Így van ezzel süni és a többi kisállat is. A tüskéket védő habszivacs oldotta fel a köztük lévő távolságot. (Zene: Az esőből hó lesz – Rain will turn into snow, Minden eső hóvá változik – All the rain turns to snow) A reklám ezzel azt üzeni, hogy nem kell mindig nagy fényes dolgoktól várni a boldogságot, mert az itt van előttünk, bennünk, csak sokszor olyan lényegtelennek gondoljuk, hogy észre sem vesszük. Miután mindenki felhelyezte süni tüskéire a szivacsot, először a mókus öleli meg, majd mindenki. Az érzelmi hatást fokozza, hogy az ölelésnél felerősödik a zene.

Ezután vége a reklámnak – jön a logó – és a pozitív szlogen: Believe in love, believe in Christmas felirat, Erste bank – higgy magadban. Így az emberek többségének nem a hitel, a pénz és a kamatok jutnak eszébe.
A legnagyobb hatást az érzelmek jelentették, többször visszatérő esemény volt, hogy süni magára maradt, de az állatok mosolya, biztató pillantása, a fények mind arra utalnak, hogy van remény. A dalszöveghez alkották a történetet, nagyon jó összhangban van a kép és a szöveg.
Mint a mesében: a szeretet mindent legyőz – ez jellemző a reklámra is. Béke, Hit, Szeretet, Remény – minden megtalálható ebben a karácsonyi reklámban – akárcsak az adventi időszakban.
Engem nagyon megfogott ez a reklám, annak ellenére, hogy szerintem nem a korosztályomat akarták megszólítani. A reklám pozitívuma, hogy olyan érzékeny témát érint, mint az együttérzés, a kölcsönös bizalom a jóhiszeműség és az együtt lenni akarás.
Gerstmár Léna 9.E